Analizujemy właściwości formacji „Rozszerzającego się wierzchołka”
Studiując formacje price action często spotykamy się z ich różnorodnymi nazwami: „Trzech Indian” Lindy Raschke w handlu harmonicznym figurowało jako „Trzy kroki”, w analizie świecowej – jako „Trzy góry” lub „Trzy rzeki”. Strategia „Zupy żółwiowej” autora „Giełdowych sekretów” miała wiele wspólnego z modelem harmonicznym „Rekin”, którą wykorzystał Victor Sperandeo z jego znamienitym systemem handlu 2B podstawa/szczyt. Różni badacze widzieli jedne i ten same prawidłowości w ruchach na rynku i nadawali im nazwy. Nie ma się co temu dziwić, najważniejsze to zaczerpnąć z czyjejś mądrości, podwyższając tym samym efektywność handlu indywidualnego. W związku z tym pojawienie się „Klina rozszerzającego się” na stronach „Encyklopedii modeli graficznych” było dla mnie prawdziwym prezentem.
Przez długi czas, wykorzystując formację 1-2-3 w własnej praktyce, odkryłem, że rynek od czasu do czasu odbierał to jako pułapkę dużego gracza na plankton, jednak w miarę dalszych obserwacji rodził się model, moim zdaniem, bardziej efektywny, niż formacja bazowa. Nazwałem ją „Klinem rozszerzającym się” i jakże się zdziwiłem, kiedy Thomas Bulkowski na stronach swojego bestselera wspomniał o rozszerzających się formacjach wierzchołka i dna! Wg mnie jego obserwacje dają wiele korzyści zarówno na etapie identyfikacji modelu, jak i na etapie budowania strategii handlowej.
Zdaniem autora „Encyklopedii modeli graficznych” niezbędnymi warunkami tworzenia formacji są; po pierwsze obecność wyrażonego trendu; po drugie przynajmniej dwa idącego w górę szczyty i dwa idące w dół dna. Najefektywniej działają wysokie i szerokie konfiguracje graficzne. I na odwrót, im niżej jest formacja i im szybciej pojawia się ona na wykresach, tym mniejsze są szanse na handel z zyskiem. Bulkowski nazywał tańczące ekstrema chaosem, z którego wyłania się porządek. Jego badania pokazują, że model nieźle działa na spadających zakresach.
Formacja „Rozszerzającego się wierzchołka” na dziennym wykresie AUD/JPY
Dla mnie przeplatanie się rosnących maksimów i spadających minimów to dowód na walkę „byków” i „niedźwiedzi” o inicjatywę. Główne zadanie tradera to poczekać na wyłonienie się zwycięzcy i wstanie po jego stronie. Przy czym schodzący w fali 3-4 zakres to pierwszy sygnał słabości kupujących. Trzeba być gotowym na odwrócenie trendu wzrostowego.
Dość ciekawie wygląda podejście Thomasa Bulkowskiego do określenia docelowego punktu orientacyjnego w ramach strategii z wykorzystaniem rozszerzających się formacji wierzchołka i dna. Jego zdaniem należy zmierzyć odległość od najwyższego punktu formacji (4) do najniższego (5) i przenieść projekcję poniżej wsparcia lub powyżej oporu (poziomu przerwania). Jak pokazuje przykład AUD/JPY, taka metodyka może być niezwykle efektywna.
Identyfikacja targetu wg formacji „Rozszerzający się wierzchołek”
Niestety podejście autora „Encyklopedii modeli graficznych” do określenia punktu wejścia w transakcję, moim zdaniem, jest niewystarczająco sformalizowane. Proponuje on sprzedawać, jak tylko ceny odbijają się od górnej linii trendu (2-4) lub zaczynają rosnąć po odbiciu się od dolnej linii trendu (3-5). W pierwszym przypadku formacja jeszcze nie utworzyła się w pełni, w drugim – nie ma wyraźnego poziomu dla wejścia w pozycję. Wykorzystanie linii korekty Fibonacciego, trójkątów oraz innych narzędzi analizy technicznej pomaga rozwiązać ten problem. W każdym razie doświadczenie innych badań będzie dla nas korzystne. Najważniejsze to czerpać z niego to, co najcenniejsze.
P.S. Podobał się mój artykuł? Udostępnij go w sieciach społecznościowych, najlepszy sposób na podziękowanie:)
Wykres cen AUDJPY w czasie rzeczywistym

Treść tego artykułu stanowi wyłącznie prywatną opinię autora i może nie pokrywać się z oficjalnym stanowiskiem LiteForex. Materiały publikowane na tej stronie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada inwestycyjna ani konsultacja w rozumieniu dyrektywy 2014/65/UE.
Zgodnie z przepisami prawa autorskiego artykuł ten jest chronionym obiektem własności intelektualnej, co obejmuje zakaz kopiowania i rozpowszechniania bez zgody.