Lot na Forex to wielkość pozycji, zazwyczaj o stałym wolumenie. Dla uproszczenia można to porównać do opakowania jajek: zwykle kupujemy je nie na sztuki, lecz w opakowaniach po 10 lub 12 sztuk. Podobnie na Forex transakcje nie są zawierane na pojedyncze jednostki walutowe, lecz na „opakowania”, które nazywa się lotami.
Wolumen transakcji podaje się wyłącznie w lotach. Wielkość lota bezpośrednio wpływa na poziom ryzyka: im większy jest wolumen handlowy, tym wyższe ryzyko i potencjalny zysk. Zasady zarządzania ryzykiem pozwalają obliczyć poziom ryzyka dla dowolnego aktywa, uwzględniając jego zmienność oraz dźwignię finansową. Jak dokładnie obliczyć ryzyko dla każdej pozycji przy użyciu kalkulatora tradera, przeczytasz w niniejszym artykule.
Artykuł obejmuje następujące tematy:
- Główne punkty
- Co to takiego lot w tradingu
- Ile wynosi wielkość lota na Forex?
- Jakie są rodzaje lotów
- Jak obliczyć wielkość lota na Forex
- Maksymalny lot na Forex
- Jakiego lota użyć na rynku Forex: budowanie systemu zarządzania ryzykiem
- Od czego zależy wielkość lota na rynku Forex
- Jak zmienia się kapitał w zależności od wielkości lota
- Ustawienie lota w MT4 i MT5
- Czym jest lot na innych rynkach
- Wniosek
- FAQ dotyczące lota na Forex
Główne punkty
- Na rynku Forex „lot” jest standardową jednostką miary wolumenu pozycji walutowej otwartej przez tradera i ma bezpośredni wpływ na poziom ryzyka.
- Jeden standardowy lot to zwykle100 000 jednostek walutowych waluty bazowej konta. Istnieją mniejsze wielkości lota, jak mini (0,1 standardowego lota lub 10 000 jednostek), mikro (0,01 standardowego lota lub 1000 jednostek) i nano (0,001 standardowego lota lub 100 jednostek).
- Korzystanie z nich zależy od strategii zarządzania ryzykiem i rodzaju konta. Na przykład na kontach centowych można przeprowadzać transakcje nano, ale z proporcjonalnie mniejszymi zyskami.
- Brokerzy mogą oferować różne wielkości lotów, co pomaga zmniejszyć minimalną kwotę depozytu nawet bez stosowania dźwigni finansowej.
- Pojęcie lota nie tylko dotyczy walut, ale także innych aktywów handlowych, takich jak ropa naftowa. Wybierając wielkość pozycji, traderzy muszą znać specyfikacje brokera i zasady dotyczące dźwigni finansowej.
Co to takiego lot w tradingu
W zwykłym rozumieniu lot to standardowa jednostka miary zakresu pozycji walutowej, którą otwiera trader. To znaczy ta suma pieniędzy, którą inwestor wkłada w zakup tej czy innej waluty w celu jej dalszej sprzedaży po korzystniejszej cenie. Obliczenie lota to jedna z części składowych systemu zarządzania ryzykiem, rekomendowana dla tych, którzy podchodzą do tradingu w sposób wyważony i strukturalny.
Czym jest 1 lot na Forex?
Trading na Forex dopuszcza otwarcie transakcji tylko przy pomocy określonych zakresów jednostek handlowych, które nazywamy lotami. Trader nie ma możliwości zakupu na przykład równo 1000 euro, może on kupić 1 lot, 2 loty czy 0,01 lota i t. d. Lot to termin, wykorzystywany w celu określenia wielkości kontraktu aktywu. Jest to rozmiar transakcji, zakres aktywu (waluty, baryłek ropy i t. d.), który może zostać zakupiony czy sprzedany przez tradera.
Przykład. Cena 1 baryłki ropy to 40 dol. USA. Wystawiając zlecenie na zakup czy sprzedaż, trader wskazuje w nim nie liczbę baryłek, a ilość lotów. Lot to kontrakt, składający się z ustalonej liczby baryłek, która to liczba wskazana jest w specyfikacji kontraktu. Wielkość kontraktu u każdego brokera może być różna: u jednego brokera jest to 10 baryłek, u innego - 100 baryłek. W obu przypadkach transakcja dokonywana jest przez zakres 1 lota, ale w pierwszym przypadku jej obiekt wynosi 10 baryłek, w drugim - 100.
Ile wynosi wielkość lota na Forex?
Przeanalizujmy, ile wynosi 1 lot na Forex:
Standardowy lot na rynku Forex to 100 000 jednostek. waluty bazowej. Na przykład, jeśli kwotowanie EUR/USD jest równe 1,1845, pozycja 1 lota będzie równa 118 450 jednostkom waluty kwotowanej, czyli dokładnie tyle, ile dolarów USA należy zapłacić, aby kupić 100 000 euro.
Waluta bazowa to waluta kupowana lub sprzedawana za inną walutę. W kwotowaniach waluta bazowa zawsze jest na pierwszym miejscu, a waluta kwotowana jest na drugim. Podana waluta odzwierciedla cenę pary walutowej. Na przykład:
- 0,01 lota GBPUSD przy notowaniu 1,29412 oznacza, że za 1 000 GBP trzeba oddać 1 294,12 dol. USA.
- 0,01 lota EURAUD przy notowaniu 1,65981 oznacza, że za 1000 EUR trzeba oddać 1 659,81 AUD.
Wartość 1 standardowego lota, 100 000 jednostek podstawowej waluty, jest słuszne dla walut. U innych aktywów wymiar lota jest inny. Na przykład w przypadku akcji jest to liczba akcji, która zależy od tego, o jakiej akcji jest mowa. W ropie - baryłki, w złocie - uncje trojańskie.
Sprawdzić wartość lota, liczbę umownych jednostek aktywu w jednym kontrakcie można w specyfikacji.
- Mini lot – równy 0,1 standardowego lota, czyli 10 000 jednostek podstawowej waluty.
- Mikro lot (mikrolot) - równy jest 0,01 standardowego lota, czyli 1 000 jednostek podstawowej waluty.
- nano lot (nanolot) - równy jest 0,001 standardowego lota, czyli 1 000 jednostek podstawowej waluty. W warunkach handlowych brokerów spotykany jest rzadko.
U większości traderów w różnych typach kont ustala się wymaganie minimalnego i maksymalnego lota. Górny pułap najczęściej ograniczony jest 100 lotami, dolny – 0,01 lota. Jeśli weźmiemy powyższy przykład, to minimalna inwestycja wyniesie 1184 dol. USA. Jeżeli wykorzystać dźwignię 1:100, do na początek wystarczy minimalny depozyt 11,84 dol. USA. Co prawda pod warunkiem, że całe 100% pieniędzy (co jest niedopuszczalne z punktu widzenia risk managementu) zostanie zainwestowane w transakcję. Jest i drugi wariant, mianowicie wykorzystanie kont centowych (jeśli taka możliwość przewidziana jest przez brokera). Jedyna różnica w kontach centowych polega na tym, iż tu obliczenia prowadzone są w centach, a nie dolarach, 11,84 dol. USA w tym przypadku wystarczy na zakup minimalnego mikro lota bez wykorzystania dźwigni finansowej.
Na tym zrzucie widać okienko otwarcia zlecenia w terminalu handlowym. Trader w wykresie "Zakres transakcji w lotach" wybiera wielkość lota, przewidziany przez ustawienia i zwiększać transakcję on może jedynie krok po kroku, a krok również przewidziany został przez specyfikację konta. Na przykład w koncie Classic minimalny krok to 0,01 lota. Trader może ręcznie wprowadzić zakres pozycji z dokładnością do setnej lota, na przykład 0,06; 0,07 lub 1,23 lota na przykład i t. d.
Ważne! Mimo klasycznej terminologii niektórzy brokerzy pozwalają sobie od niej odstępować. Na przykład jeden z brokerów od razu uprzedza traderów, że 1 lot równy jest 10 000 bazowych jednostek waluty. Możliwe, że zrobiono to, aby obniżyć minimalną sumę depozytu bez dźwigni finansowej. W każdym razie zanim zaczniecie handlować, uważnie czytajcie ofertę, specyfikację konta i kontraktów.
Jakie są rodzaje lotów
Wielkość lota wpływa na potencjalny zysk i ryzyko. Na Forex istnieją różne typy lotów, które pozwalają handlować z uwzględnieniem własnego kapitału i poziomu doświadczenia. Przyjrzyjmy się ich podstawowym rodzajom.
Mini lot
Minilot to lot, zawierający 10% standardowego lota. Otwierając transakcję o zakresie 1 lota na rachunku z minilotem, kupujecie lub sprzedajecie 10 000 jednostek podstawowej waluty zamiast 1000 000, jak w przypadku standardowego lota. Minilot jest wygodny, gdyż pozwala zadziałać przy pomocy mniejszych pieniędzy w transakcji, potrzebna jest mniejsza wielkość depozytu.
Mikro lot
Po co on, pokażę na przykładzie.
Aktyw, para walutowa EURUSD, o kursie 1,1826. 1 standardowy lot to 100 000 jednostek podstawowej waluty. Aby zawrzeć transakcję o zakresie 1 lota, trader musi zainwestować dla zakupu 100 000 EUR 118 260 dol. USA. Jest mało prawdopodobne, że prywatny trader ma taki wolny kapitał. minimalny zakres lota zgodnie z warunkami handlowymi to 0,001. Ale i w tym przypadku trader musi włożyć 1 182,60 dol. USA. zasady risk management mówi o dopuszczalnym ryzyku na transakcję 2% od sumy depozytu. To oznacza, że dla jednej minimalnej transakcji o wielkości 0,01 lota trader potrzebuje 1 182,60*50 = 59 130 dol. USA.
Mikro lot to 1% standardowego lota. Otwierając transakcję o zakresie 1 lota pary EURUSD, trader kupuje 1 000 euro za 1 182,60 dol. USA, transakcja o zakresie 0,01 lota odpowiada zakupowi 10 euro za 11,83 dol. USA.
Nano lot
Nano lot to 0,1% standardowego lota. Rachunki z nanolotem nazywane są centowymi. 1 lot tu odpowiada transakcji na 100 jednostek podstawowej waluty. Jeśli wziąć przykład z poprzedniego działu, to transakcja o zakresie 1 lota oznacza zakup/sprzedaż 100 EUR za 118,26 dol. USA. Minimalna możliwa transakcja o zakresie 0,01 lota oznacza zakup 1 euro za 1,1826 dol. USA.
Na standardowych rachunkach otwarcie transakcji na tak niewielkie kwoty nie zostało przewidziane. Co prawda rachunki centowe mają jeden minus, mianowicie 1000 razy zmniejsza się nie tylko zakres transakcji, ale i potencjalny zysk. Dlatego w profesjonalnym tradingu, gdzie celem jest rekompensata poświęconego czasu i zarobienie, rachunki centowe nie są wykorzystywane.
Do czego służą rachunki centowe:
- Do zdobycia doświadczenia. Notowania konta demo często są dalekie od rzeczywistych. Konto demo to symulator, nano rachunek to handel w surowych, realnych warunkach. Dlatego początkujący traderzy, którzy przechodzą z rachunków demo na realny rynek, najpierw wybierają rachunki centowe.
- W celu opracowania strategii, testowania doradców na prawdziwym rachunku. Testowanie oparte na forwardzie nie daje pewności co do wydajności systemu handlowego na prawdziwym rynku. Jeżeli na rachunkach centowych system pokazuje zysk, oznacza to, że będzie działać i na standardowym koncie.
- Do testowania nowych narzędzi, skryptów, wskaźników i t. d..
- Dla treningu wytrzymałości emocjonalnej. Tracić własne, prawdziwe pieniądze z emocjonalnego punktu widzenia jest dużo trudniej, niż zawierać transakcje za wirtualne pieniądze.
Wykorzystanie standardowego lota
Standardowy lot to największy możliwy zakres kontraktu przewidziany w warunkach handlowych brokera. Nie wolno mylić maksymalnego lota ze standardowym:
- Standardowy lot, mini-, mikrolot to określenie liczby jednostek aktywu w jednym kontrakcie. Na przykład standardowy lot to 10 baryłek ropy czy 100 000 euro w parze walutowej EURUSD, minilot to odpowiednio 1 baryłka i 10 000 euro.
- Maksymalny lot to maksymalnie możliwa liczba lotów w transakcji. Na przykład 5 standardowych lotów to 5*10 = 50 baryłek ropy, 5 minilotów to 5*1 = 5 baryłek ropy.
Informację o tym, jaki typ lota wykorzystywany jest na rachunku handlowym można znaleźć w specyfikacji МТ4: “Przegląd rynku”, kliknąć prawym klawiszem myszki na aktyw i wybrać punkt “Specyfikacja”.
Ze specyfikacji ynika, że wielkość kontraktu na parę GBP/USD to 100 000, co oznacza, że lot jest standardowy. Specyfikacja określa również, że możesz otworzyć transakcję z minimalnym wolumenem 0,01 lota i maksymalnym - 10 000 lotów. W MT4 wielkośc transakcji możesz wybrać w oknie otwierania zleceń:
Minimalny wolumen transakcji dla pary GBPUSD to 0,01, maksymalny zgodny ze specyfikacją. Wolumen nie jest ograniczony do 8 lotów - możesz wybrać dowolną liczbę do 10 000 w odstępach co 0,01. Na przykład 10,02, 10,03 itd.
Podam przykład, w jaki sposób wielkość transakcji wpływa na kwotę depozytu, marżę i zysk/stratę. Dla porównania stworzymy dwa konta demo z depozytem po 2 000 dolarów każdy, dźwignią 1:100 i otworzę transakcję o wielkościach 1 i 0,1 lota.
Najpierw otwieramy transakcję o wolumenia 1 lota:
Z 2000 jako zabezpieczenie broker blokuje 1 174,47 dolarów i pojawia się zmienna strata -6,00 dolarów. Do otwarcia drugiej transakcji o takiej samej wielkości nie wystarczy już pieniędzy.
Teraz otwieram transakcję o wielkości 0,1 standardowego lota:
Z 2000 dolarów zarezerwowano tylko 117,46, za pozostałe 1 880,64 można otwierać nowe transakcje na te same lub inne aktywa. Zmniejszenie wielkości lota pozwoli otwierać większą ilość transakcji, ale przy tym zmniejsza się i rezultat finansowy. Na przykład, w danym przypadku strata zmienna jest mniejsza - 1,90 dolara.
Wniosek:
- Im mniejsza wielkość transakcji, tym większą ich ilość można otworzyć, na przykład, dla różnych aktywów.
- Im mniejsza wielkość transakcji, tym więcej pozostaje wolnych środków i tym większe wypłaty do stop-out może wytrzymać depozyt.
- Im mniejsza wielkość transakcji, tym mniejszy potencjalny zysk/potencjalna strata.
Jeśli istnieje pewność co do poprawności decyzji, jest sens otwierać transakcję o dużym wolumenie dla maksymalnego zysku. W razie wątpliwości, lepszy jest mniejszy wolumen dla minimalizacji straty. W agresywnych strategiach z wysokim poziomem ryzyka dla szybkiej wpłaty depozytu transakcje otwiera się z maksymalnie możliwym lotem. Konserwatywne strategie, które zamiast gonić za zyskiem minimalizują straty, wręcz przeciwnie, opierają się na transakcjach o małym wolumenie.
Egzotyczne wielkości lotów
Egzotyczne wielkości lotów to niestandardowe wolumeny transakcji, które odbiegają od ogólnie przyjętych standardów i mogą się różnić w zależności od brokera. Lota tego typu tworzy się z myślą o specyficznych potrzebach traderów, oferując różne opcje, np. 500 lub 50 000 jednostek waluty bazowej. Ich główną zaletą jest elastyczność, ponieważ traderzy mogą precyzyjniej dopasować wielkość transakcji do swojej strategii oraz dostępnych środków.
Jak obliczyć wielkość lota na Forex
Bez względu na aktywa, dla których dokonano transakcji, zostanie ona w każdym przypadku wykonana w walucie rachunku. W większości przypadku w USD. Dlatego ważne jest, aby trader rozumiał, ile pieniędzy faktycznie zarezerwował w USD podczas otwarcia transakcji, na przykład, dla kursu krzyżowego.
Najprostszym sposobem jest skorzystanie z kalkulatora w celu obliczenia wartości lota na Forex:
Po co w ogóle należy obliczać wielkość lota:
- Optymalizacja zakresu pozycji w stosunku do sumy depozytu z uwzględnieniem ryzyka i preferowanej dochodowości inwestycji pozwala na zbilansowanie handlu.
- Prawidłowy dobór lota i porządek zwiększania pozycji pozwala wybrać taki reżim handlu, przy którym ogólna pozycja tradera będzie odporna na obsunięcia, korekty, cofnięcia i zmienność.
Przypomnę, że wielkość dźwigni finansowej nie wpływa na ryzyko, jeśli jest dokładnie wyznaczony cel zakresu pozycji. Przy niezmiennej wielkości lota zmiana dźwigni wpływa tylko na sumę kaucji.
Przy obliczaniu wartości punktu należy zwrócić uwagę na to, czy notowanie jest bezpośrednie czy odwrotne. Na przykład cena punktu pary EURUSD to 10 dol. USA przy standardowym na Forex locie. W parze USDJPY wartość punktu będzie wynosić już poniżej 9 dol. USA. Formuła obliczeń w danym przypadku będzie następująca: (1 punkt * wielkość lota)/cena rynkowa.
Następnie przeanalizuję przykłady i formuły obliczania lota w dolarach dla różnych rodzajów aktywów.
1. Dla par walutowych z odwrotnym notowaniem i CFD:
Lot = wielkość kontraktu * wielkość transakcji * cena aktywów
- Przykład 1. Wielkość kontraktu akcji równy 1 - 1 lot równy 1 akcji. Cena akcji - 54 dolaru. Wartość lota - 54 dolary.
- Przykład 2. Wielkość kontraktu pary walutowej EURUSD - 100 000, cena - 1,23456. Wartość lota = 1,23456 * 100 000 = 123 456 dolarów.
2. Dla par walutowych z bezpośrednim notowaniem:
Lot = wielkość kontraktu * wielkość transakcji
- Przykład. Wielkość kontraktu - 100 000, wielkość transakcji - 0,01 lota lub 1000 jednostek waluty bazowej. Notowania pary walutowej USDCHF - 0,91070. Wartość lota w USD = 100 000 * 0,01 = 1 000. Oznacza to, że przy wielkość transakcji 0,01 lota zostanie zakupione 9 107 CHF i zarezerwowane przez brokera 1 000 dolarów.
3. Dla kursów krzyżowych:
Lot = wielkość kontraktu * wielkość transakcji * cena aktywów / cena notowanej waluty
- Przykład. Wielkość kontraktu - 100 000, wielkość transakcji - 0,01 lota lub 1000 jednostek waluty bazowej. Notowania pary GBPCAD - 1,72608, waluta bazowa (pierwsza w notowaniach) - GBP, kurs USDCAD - 1,32972. Wartość lota = 100 000 * 0,01 * 1,76028 / 1,32972 = 1 298,09 USD..
Jak obliczyć wartość punktu?
W zależności od tego, co jest jednostką handlową (lot, mini lot czy mikro lot), a także w zależności od tego, co przez niego rozumiemy, określa się i cenę punktu. Cena punktu to ten zysk lub ta strata, którą otrzymuje trader w walucie depozytu, gdy cena przekroczy 1 punkt w jednym lub drugim kierunku. Wartość punktu można również łatwo obliczyć, korzystając z kalkulatora tradera wyżej.
Wartość punktu dla jednego pełnego lota (transakcje o zakresie 1 lota):
- Standardowy lot: 1 punkt przynosi zysk 10 dol. USA.
- Mini lot: 1 punkt daje zysk 1 dol. USA.
- Mikrolot: 1 punkt daje zysk 10 centów.
- Nano lot: 1 punkt daje zysk 1 centa.
Jeśli transakcji otwiera się o wielkości 0,1 lota, to wartość punktu zmniejsza się odpowiednio dziesięciokrotnie, przy standardowym locie 1 punkt zysku daje 1 dolara. Innymi słowy, zysk 1 punkta przy transakcji o wielkości 0,1 standardowego lota równa jest zyskowi 1 punkta przy transakcji 1 pełnego mini lota.
Przykład obliczania lota na Forex:
Są następujące dane wstępne:
- Depozyt: 3000 dol. USA.
- Ryzyko – 5% na transakcję.
- Dźwignia finansowa – 1:100.
- Długość stopu – 50 punktów.
Suma transakcji wyniesie 3000*100 = 300 000 dol. USA. jeśli zamierzamy zainwestować 00% pieniędzy w jedną transakcję, to maksymalny zakres lota wyniesie przy notowaniach EURUSD 1,2500 – 2,4 lota. Ale zamierzamy trzymać się zasad risk managementu. Dopuszczalne ryzyko na transakcję wyniesie 3000*0,05 = 150 dol. USA. Ponieważ możemy sobie pozwolić na maksymalne obsunięcie 50 punktów, to maksymalne dopuszczalna dla nas wartość punktu 150/50 – 3 dol. USA za 1 punkt. Przypomnę, że dla 1 standardowego lota wartość punktu to 10 dol. USA. Zatem skrajnie maksymalny dopuszczalny lot – 0,3. Minimalny zakres lota – 0,01. Ponieważ dla 0,3 lota potrzeba 37 500 dol. USA, inwestujemy 375 dol. USA (12,5% od depozytu, co odpowiada zasadzie risk managementu) i wykorzystujemy dźwignię 1:100.
Takim sposobem zakres lota bezpośrednio zależy od tego, jakie obsunięcie uwzględni w obliczeniach trader. Tu zasadny będzie najprostszy model w Excelu, który pokaże zależność Druga metoda wyliczeń przy wykorzystaniu dźwigni finansowej przewiduje, że maksymalne ryzyko wszystkich otwartych transakcji powinno być nie większe, niż 15%. 3000*0,15 = 450 dol. USA, co przy dźwigni 1:100 wynosi 45 000 dol. USA. dzielimy pozycję przez obecny kurs (przypuśćmy, 1,2500 dla EURUSD). 45000/125000 = 0,36 lota. Rezultat jest praktycznie analogiczny do poprzedniego, ale mi taka metoda się nie podoba. Nie uwzględnia obsunięcia.
Jeśli trader trzyma się twardej zasady „ustalony procent od depozytu na transakcję” i „ustalony procent od depozytu dla wszystkich transakcji na rynku”, to dźwignia kredytowa nie gra roli. Im większy zakres lota, tym większa jest wartość punktu i tym szybciej będzie znikać depozyt w przypadku odwrócenia ceny.
Zarządzanie zakresem otwartych pozycji przewiduje następujące kwestie:
- Określenie optymalnego stosunku zakresu otwartych pozycji i poziomu ryzyka. Wysoka zmienność może w mgnieniu oka wyzerować depozyt, zadaniem tradera jest dobranie optymalnego stosunku zakresu otwartych pozycji do depozytu z uwzględnieniem ryzyka. Na rynkach z silnym trendem zarządzanie zakresami transakcji przewiduje zastosowanie współczynników zwiększania lota (element Martingale).
- Ocena trwałości ogólnej pozycji na rynku. „Zamykać deficytowe transakcje czy przeczekać stratę?” – klasyczne pytanie Forex, na które można odpowiedzieć przez zarządzanie zakresami transakcji. polityka risk managementu przewiduje stworzenie modelu, który pozwoliłby na drodze korygowania zakresu pozycji i dźwigni finansowej dobierać optymalne poziomy oporu i wsparcia bez ruszania stop out. Prościej rzecz ujmując: jest poziom stop out, jest silny poziom, gdzie z dużym prawdopodobieństwem cena zmieni kierunek. Model pozwoli dobrać optymalny zakres pozycji, przy którym depozyt wytrzyma obsunięcie do podstawowego poziomu, nie czepiając się za stop out.
Maksymalny lot na Forex
Niezależnie od tego, jaki rodzaj lota jest wskazany w warunkach handlowych konta, zawsze istnieje jego minimalna i maksymalna wartość. Jest on wskazany w specyfikacji kontraktu i można go znaleźć, na przykład, w MT4.
Przykład 1.
To zrzut ekranu specyfikacji kontraktu pary walutowej EUR/USD. Wielkość kontraktu - 100 000 - co oznacza, że do rachunku używany jest standardowy lot.
Minimalna dozwolona transakcja - 0,01. Oznacza to, że możesz kupić tylko minimum 1 000 euro, co wymagałoby 1 182,4 dolarów po kursie 1,1824.
Maksymalny lot - 10 000. Oznacza to, że możesz kupić 100 000* 10 000 = 1 000 000 000 euro, do czego potrzebujesz tylko 1 182 460 000 dolarów.
Przykład 2.
Tak wygląda specyfikacja instrumentu UKBrent - kontrakty na ropę. 1 lot standardowy równy jest jednej baryłce o wartości 41,07 dolarów.
Minimalny lot - 0,1. Oznacza to, że możesz kupić minimum 1 baryłkę, wydając 41,07 dolarów. Z mniejszym wolumenem nie można zawrzeć transakcji.
Maksymalny lot - 5. Oznacza to, że możesz kupić 5 * 10 = 50 baryłek, do czego potrzebne będzie 41,07 * 50 = 2 053,50 dolarów.
Ważne! Dane obliczenia nie uwzględniają użycia dźwigni kredytowej i wskazanego w specyfikacji procentu marży. Dźwignia zmniejsza wymagana kwotę inwestycji.
Jakiego lota użyć na rynku Forex: budowanie systemu zarządzania ryzykiem
Optymalny model zarządzania ryzykiem powinien odpowiadać na następujące pytania:
- Jaki poziom ryzyka jest gotowy wziąć na siebie trader? Jakie straty są dopuszczalne zgodnie z celami zysku? Im większe ryzyko, tym większy potencjalny zysk, ale większe prawdopodobieństwo i wysokość możliwych strat. Optymalny balans każdy ustala sam dla siebie. Jako alternatywa, możliwa jest kombinacja strategii konserwatywnych i agresywnych.
- Jaka musi być wielkość transakcji, aby zachować zgodność z zasadami zarządzania ryzykiem? Zasady zarządzania ryzykiem są zbudowane na podstawie prawdopodobieństwa matematycznego i progresji. Wielkość transakcji wyliczana jest na podstawie poziomu średniej i bieżącej zmienności, kwoty depozytu, dźwigni kredytowej, pomniejszającej kwotę zabezpieczenia zablokowanego przez brokera.
- Jaki jest poziom dopuszczalnej wypłaty i na jakim poziomie postawić stop-loss? Na podstawie wolumenu pozycji i odpowiedniej wartości punktu, trader ocenia poziom zmienności i określa punkt stop-loss.
Parametry wejściowe do zbudowania modelu handlowego, wpływające na poziom ryzyka: wielkość transakcji w lotach i typ lota, dźwignia kredytowa, wartość punktu, zmienność, poziom spreada, ryzyko na transakcję, całkowity poziom ryzyka wszystkich otwartych transakcji w odniesieniu do depozytu, kwota depozytu, cele zysku.
Modele do ręcznego obliczania optymalnej wielkości lota i za pomocą kalkulatora. Praktycznie wszystkie kalkulatory tradera mają ten sam problem: nie ma możliwości obliczenia zakresu lota z przywiązaniem do poziomu ryzyka, choć akurat właśnie na tym i polega istota planowania zakresów handlowych. Proponuję wykorzystać do obliczeń lota z przywiązaniem do poziomu ryzyka następującą formułę:
% ryzyka to ta suma depozytu, którą trader gotów jest przeznaczyć na transakcję (te same sławetne rekomendowane 5%, o których pisałem wyżej). A to współczynnik, równy dla długiej pozycji jednostce, dla której – jednostce ze znakiem minus. Price 1 i Price 2 to cena otwarcia i poziom stop lossa. Poziom stop loss w danym przypadku to jeden z wariantów interpretacji uśrednionej lub maksymalnej zmienności, o której również pisałem wyżej.
Od czego zależy wielkość lota na rynku Forex
Wielkość standardowego lota w parach walutowych to stała wartość, równa 100 000 jednostek bazowych. Różna jego wartość to suma, która zostanie zablokowana przez brokera jako zabezpieczenie. Zależy ona od wartości aktywów. Możesz otworzyć dwie transakcje po 1 locie każdą, ale zablokowane będą inne kwoty. Im większa wartość aktywów, tym większa kwota stanie się zabezpieczeniem i tym większy bedzie poziom ryzyka transakcji.
Wybór wielkości lota podczas otwierania transakcji przez tradera zależy od:
- Zmienności aktywu i wyboru przez tradera metody jej oceny (poziomu stop loss).
- Poziomu dopuszczalnego ryzyka wszystkich otwartych transakcji, który każdy trader określa indywidualnie.
- Sumy depozytu.
- Dźwigni kredytowej (w zależności od metody obliczeń).
Jak zmienia się kapitał w zależności od wielkości lota
Kapitał własny to krzywa depozytu pokazująca zmianę jego kwoty w trakcie handlu. Zwiększenie lota automatycznie zwiększa wartość punktu. Przypomnę, że dla pary EURUSD oblicza się ją w następujący sposób: 0,0001 * 100 000 * wielkość transakcji. Zwiększenie wartości punktu oznacza wzrost zysku lub straty. Przy minimalnym locie zmiana kapitału jest powolna, płynna. Przy zwiększeniu wielkości pozycji wzrost lub spadek kapitału staje się szybszy i gwałtowniejszy.
- Przykład. Istnieje konto demo na kwotę 200 000 dolarów z dźwignią 1:1. Otwieram dwie pozycje dla pary walutowej EURUSD: pierwszą - o wielkości 0,01 lota, drugą - z kilkuminutową przerwą o wielkości 1 lota.
Marża wynosi nieco ponad 1000 dolarów i od pierwszych minut jest niewielki zysk, wynoszący 0,59 dolara (po odjęciu spreada). Teraz otwieram drugą transakcję o wielkości 1 lota.
Marża gwałtownie wzrasta, Poziom maleje. Konsekwencją takiej nieprzemyślanej polityki otwierania zleceń może być wcześniejsze zamknięcie wszystkich transakcji przez stop-out. Strata kilkudziesięciu centów zamienia się w kilkadziesiąt dolarów.
Zamykamy transakcję. W zakładce Terminala MT4 “Historia rachunku” klikamy prawym przyciskiem myszy i w rozwijanym oknie wybieramy “Zapisz jako szczegółowy raport”.
Jest to krzywa równowagi. Po otwarciu pierwszej transakcji o wielkości 0,01 lota osiągnięto niewielki zysk - na wykresie to krótki odcinek z liniami skierowanymi w górę pod niewielkim kątem. Następnie otwarto transakcję w przeciwnym kierunku z lotem 1,0. Pojawiająca się strata doprowadziła do gwałtownego spadku kapitału pod kątem zbliżonym do prostopadłego.
Ustawienie lota w MT4 i MT5
Przy otwieraniu nowego zlecenia w MT4 domyślnie ustawiony jest pełny standardowy lot – 1,0. Gdy liczy się każda milisekunda, nie ma możliwości za każdym razem zmieniać wolumenu transakcji. Dlatego, jeśli stale otwierasz transakcje o jednakowym wolumenie, możesz go zmienić:
Dla MT4: Serwis – Ustawienia – Handel – Wolumen domyślny.
Dla MT5: Serwis – Ustawienia – Handel – Wolumen domyślny.
W doradcach handlowych początkowy rozmiar lota ustawia się w parametrze „Lots”. Można również skorzystać z systemu automatycznego obliczania lota: włączyć parametr „UseMoneyManagement” i określić poziom ryzyka oraz maksymalną wielkość lota.
Czym jest lot na innych rynkach
Lot na dowolnym rynku to kontrakt. Jedyną różnicą są wymiary i ilość aktywów zawartych w 1 locie. W parach walutowych lot to ilość jednostek bazowych waluty, dla złota - uncja trojańska, dla ropy - baryłki. W przypadku akcji lot równy jest wartości 1 akcji.
1 lot ropy
Podobnie wygląda kalkulacja lota na rynkach towarowych. Instrukcja krok po kroku:
Krok 1. Otwieramy transakcję, aby zobaczyć wielkość kontraktu dla instrumentu. Możesz to zrobić tak:
- Otwórz specyfikacje kontraktów na ropę na stronie LiteForex korzystając z tego linku.
- Otwórz specyfikację w MT4. Najpierw dodaj narzędzie w oknie “Przegląd rynku” (Widok/Symbole/Ropa, dodaj UKBrent). Następnie znajdź ikonę “Przegląd rynku” na pasku narzędzi, kliknij prawym przyciskiem myszy aktywa UKBrent i wybierz Specyfikację.
Specyfikacja na stronie lub w MT4 wskazuje, że wielkość kontraktu to 10.
Krok 2. Obliczamy kwotę niezbędną do otwarcia transakcji o wielkości 1 standardowego lota. Cena ropy za baryłkę - 41 dolarów. Określona w specyfikacji wielkość kontraktu oznacza, że 1 lot równy jest 10 baryłkom ropy. Oznacza to, że do otwarcia transakcji o wielkości 1 lota potrzebne jest 41 * 10 = 410 dolarów.
Zwróć uwagę! Jeśli otworzysz transakcję w terminalu LiteForex o wielkości 1 lota, to zamiast 410 dolarów będziesz miał tylko 41 dolarów, czyli wartości tylko jednej baryłki.
Przyczyna. W specyfikacji MT4 znajduje się linia “Procent marży”, w której ustawiona jest wartość 10%/ Dla każdego aktywa jest ona różna. Procent marży jest analogiczny to dźwigni kredytowej, który w danym przypadku jest równy 10%. Innymi słowy, transakcja jest otwierana z uwzględnieniem dźwigni kredytowej 1:10, która jest 10 razy mniejsza niż wielkość lota.
Ważny punkt: bez względu na to, jaką dźwignię kredytową ustawiłeś dla konta (1:1 lub 1:100), transakcja CFD na ropę, metale i aktywa giełdowe zostanie otwarta z tą dźwignią, która jest wskazana w specyfikacji w zakładce “Procent marży”. Możesz przeczytać więcej o tym, czym jest procent marży i jak jest obliczany dla różnych aktywów, w przeglądzie «Czym jest dźwignia kredytowa: kompletny przewodnik dla początkujących».
Zacznij handlować z zaufanym brokerem
1 lot złota
1 standardowy lot XAU jest obliczany na tej samej zasadzie, jak 1 lot ropy. W specyfikacji podano, że wielkość kontraktu - 100 uncji trojańskich. Jeśli wartość jednej uncji XAU/USD równa jest 1902 dolary, to dla zakupu 1 standardowego lota trader potrzebuje 1902 * 100 = 19 029 dolarów. Ale znowu patrzymy na “Procent marży” w specyfikacji - jest on równy 1%, co odpowiada dźwigni kredytowej 1:100. Oznacza to, że możesz otworzyć transakcję o wielkości 1 standardowego lota (100 uncji) po cenie 1 uncji.
Zwróć uwagę! Procent marży pozwala otwierać transakcje o większym wolumenie, niż jest pieniędzy w depozycie, ale staje się on droższy niż wartość punktu.
Lot i wskaźniki
Każdy broker ma własne podejście do określania wielkości kontraktu CFD na indeksy giełdowe. W LiteForex dla wszystkich indeksów wielkość jednego standardowego lota odpowiada jednemu kontraktowi. Ale przy obliczaniu wartości lota należy uwzględniać procent marży i walutę kontraktu, wielkość i wartość tika.
Przykład.
W specyfikacji w MT4 wskazany jest 1% marży, co odpowiada dźwigni kredytowej 1:100, wielkość tika - 0,1, wartość tika - 0. W specyfikacji na stronie LiteForex pokazane jest, że waluta kontraktu to GBP, bieżący kurs GBPUSD - 1,29492. Wartość jednego standardowego lota będzie równa: 1,29492 * 5565,2 * 0,1 / 100 = 7,2 dolara. Będzie to kwota zabezpieczenia, którą zablokuje broker.
Ile jest akcji w locie
Zależy to od tego, czy współpracujesz z giełdą lub brokerem. Na giełdzie 1 lot może być równy jak 1 akcja, tak jak i 1000. Na LiteForex 1 lot jest równy 1 akcji.
Czym jest lot na giełdzie?
Ponieważ cena akcji może znajdować się w korytarzu od kilku centów do tysięcy dol. USA, podejście do terminologii lota jest tu różne. Na Moskiewskiej Giełdzie dla papierów VTB jeden lot to 1 tys. akcji, dla papierów wartościowych niektórych spółek naftowych 1 lot równy jest jednej akcji. NYSE oraz NASDAQ w większości przypadków ustalają znaczenie „1 lot = 100 akcji”, praktycznie niemożliwy jest zakup drobnego lota.
Jest jeszcze prostszy wariant inwestowania - za pośrednictwem brokera Forex. Tutaj możesz inwestować również w papiery wartościowe czołowych firm światowych i indeksy giełdowe. Ale w porównaniu z giełdowym inwestowaniem, są tutaj zalety:
- Mniejsze wielkości kontraktów - dla poszczególnych papierów wartościowych wielkość standardowego lota jest równa jednej akcji.
- Większa dźwignia kredytowa.
- Jest możliwość otwierania krótkich pozycji.
- Na giełdzie nie można kupić lota mniejszego od jednej akcji. Broker otwiera transakcję CFD na akcje, dopuszczalne jest podzielenie lota.
Możesz spróbować zapoznać się z funkcjonalnością platformy handlowej brokera bez rejestracji tutaj. Po rejestracji, która zajmuje 1-2 minuty, będziesz mieć dostęp do konta demo, na którym możesz otwierać transakcje na dowolnym instrumencie. Spróbuj, to proste i ciekawe!.
Uzyskaj dostęp do konta demo na łatwej w obsłudze platformie Forexu, bez rejestracji
Wniosek
Ocena poziomu ryzyka i obleczenie maksymalnego dopuszczalnego zakresu lota to podstawa risk managementu. Odchylenia są dopuszczalne. Na zmiennych rynkach poziom ryzyka każdej transakcji jest sens obniżać, ale przy tym zwiększać długość stopu. Na trendowych odwrotnie, istnieje zasadność stawiania krótkich stopów i wykorzystywania metodyki zwiększania pozycji. Do rozpoczęcia handlu należy na okresie historycznym obliczyć minimalnie, średnią i maksymalną długość stopów (oddzielnie dla każdego instrumentu) i przygotować model, który pozwoli w przypadku zmiany warunków na rynku zmienić dane wstępne oraz skorygować zakres transakcji. jeśli są jeszcze jakieś pytania, piszcie w komentarzach. I życzę Wam sukcesów w tradingu!
FAQ dotyczące lota na Forex
Skoncentruj się na klasycznych zasadach zarządzania ryzykiem:
- Wielkość transakcji nie powinna przekraczać 2-5% kwoty depozytu. Mówimy o tej kwocie, która jest blokowana przez brokera jako zabezpieczenie.
- Całkowite ryzyko nie powinno przekraczać 10-15% kwoty depozytu. Jako ryzyko rozumie się maksymalną sumę strat, zależy ona od długości stop-lossa i wartości punktu. Na przykład, przy depozycie 100 dolarów i wartości punktu 1 dolara maksymalna długość stopu to 10-15 punktów.
- Oceń poziom bieżącej zmienności w porównaniu z wartością średnią. W momencie nienormalnie wysokiej zmienności zmniejsz wielkość transakcji.
- Skoncentruj się na rodzaju strategii i prawdopodobieństwie błędu prognozy.
- Wykonaj następujące czynności krok po kroku:
- W specyfikacji zobacz wielkość kontraktu.
- Oblicz wartość lota, korzystając z następującego wzoru:
- Dla odwrotnych notowań i CFD: wielkość kontraktu * cena waluty bazowej.
- Dla notowań bezpośrednich: lot równy jest wielkości kontraktu.
- Dla kursów krzyżowych: wielkość kontraktu * cena aktywów / cena notowanej waluty do USD.
- Kalkulacja nie uwzględnia dźwigni kredytowej i procentu marży, które zmniejszają faktyczną wartość lota podczas otwierania transakcji.
Ilość jednostek bazowych w jednym pełnym locie zależy od rodzaju lota:
- Standardowy lot - 100 000 jednostek bazowych.
- Mini-lot - 10 000 jednostek bazowych.
- Mikro-lot - 1 000 jednostek bazowych.
- Nano-lot - 100 jednostek bazowych.
Na przykład, jeśli notowania pary walutowej EUR/USD wynoszą 1,2 to 1 pełny mikrolot będzie równy 1000 EUR, dla zakupu których potrzebne będzie 1 200 USD. Odpowiednio, 1 pełny nano-lot będzie wynosił 1000 EUR, 1 pełny standardowy lot to 100 000 EUR.
Przykład wartości 1 standardowego lota na rynku Forex:
- 1 lot EURUSD = 100 000 EUR
- 1 lot USDJPY = 100 000 USD
- 1 lot NZDCAD = 100 000 NZD
Zależy od wartości aktywów, dźwigni kredytowej i polityki zarządzania ryzykiem. Na przykład:
- Indeks FTSE. Cena 1 lota - 7,2 dolarów. Przy dopuszczalny ryzyku na transakcję 5% dozwolone jest otwarcie pozycji na kwotę 10 dolarów. W związku z tym dopuszczalna wielkość transakcji to 1 standardowy lot (w indeksach nie dopuszcza się podziału lota).
- UKBrent. Wartość 0,1 lota - 3,71 dolarów przy cenie 37,11 za baryłkę. Można otwierać transakcję o wielkości 0,3 lota o wartości 11,15 dolarów.
- EURUSD. Z dźwignią kredytową 1:100 o wartości 0,01 standardowego lota będzie wynosić nieco więcej niż 11 dolarów. To jest optymalna wielkość lota.
- XAGUSD. Wartość minimalnego lota 0,01 - 11,6 dolarów. Jest to prawie zgodne z polityką zarządzania ryzykiem.
Nie ma określenia “najlepszy” czy “najgorszy”. Optymalny rozmiar lota zależy od:
- Kwoty depozytu.
- Zasad zarządzania ryzykiem i poziomu zawartego w nim ryzyka.
- Warunków handlowych dla konta (standardowy lot, mini-, mikrolot, konta centowe).
- Celu zysku. Im większy rozmiar lota, tym większy potencjalny zysk, ale im większa wartość punktu, tym większy poziom ryzyka.
- Instrumentu handlowego i warunków, zawartych w specyfikacji kontraktu.
- Optymalna wielkość transakcji także zależy od sytuacji rynkowej: zmienności, czynników fundamentalnych. Jaki jest najlepszy rozmiar lota na rynku Forex - określasz sam dla siebie.
Jest to wielkość aktywów, które kupujesz/sprzedajesz za walutę depozytu. Na przykład:
- 1 standardowy cały lot GBPUSD przy notowaniach 1,3056 oznacza, że kupujesz 100 000 GBP (GBP jest walutą bazową) za 130 560 dolarów. Lub podczas sprzedaży 1 lota otrzymujesz odpowiednią kwotę w USD.
- 1 minilot GBPUSD przy notowaniach 1,3056 oznacza, że kupujesz 10 000 GBP za 13 056 dolarów.
- 1 standardowy lot dla Brent/USD przy notowaniach 41 dolarów za baryłkę oznacza, że kupujesz 10 baryłek ropy za 410 dolarów.
- 1 standardowy lot dla XAUUSD przy notowaniach 1902 dolarów za 1 uncję oznacza, że kupujesz 100 uncji za 190 200 dolarów.
Wartości minimalnego i maksymalnego wolumenu transakcji w lotach określa się warunkami handlowymi brokera. Można je znaleźć w ofercie, warunkach konta czy specyfikacji w MT4. Na przykład, dla par walutowych minimalny lot to 0,01, a maksymalny - 100. Dla CFD na ropę minimalny lot to 0,1, maksymalny - 5. Sprawdź wartości minimalnego i maksymalnego lota dla danego instrumentu za pomocą usługi wsparcia brokera lub na platformie handlowej.
Wartość 1 lota zależy od dwóch parametrów: od rodzaju lota i bazowego aktywa. Na przykład, w walutach 1 standardowy lot jest równy 100 000 bazowych jednostek waluty, 1 minilot - 10 000 jednostek, mikrolot - 1000 jednostek.
Zgodnie z warunkami handlowymi LiteForex, w kontekście aktywów finansowych 1 standardowy lot jest równy:
- Waluty - 100 000 jednostek.
- Ropa - 10 baryłek.
- Złoto - 100 uncji trojańskich.
- Srebro - 5000 uncji trojańskich.
Mini lot to lot, równy 0,1 standardowego lota. Na przykład, jeśli transakcja o zakresie 1 lota ropy Brent to 10 baryłek, wtedy 1 mini lot odpowiada transakcji o objętości 1 baryłka. 0,1 mini lota odpowiada 0,01 standardowego lota lub 1 mikrolotowi.
1 standardowy lot = 10 baryłek
1 mini lot = 0,1 standardowy lot = 1 baryłka
1 mikro lot = 0,01 standardowy lot = 0,1 baryłki
Mikro lot to lot, równy 0,01 standardowego lota. Na przykład, jeśli para EUR/USD kwotuje 1,02, standardowy lot będzie równy 100 000 jednostek bazowych, mikro lot - 1000 jednostek bazowych. Transakcja 1 mikro lota oznacza, że 1020 dol. USA będzie potrzebne do zakupu 1000 EUR. USD.
1 standardowy lot = 100 000 EUR
1 mini lot = 0,1 standardowy lot = 10,000 EUR
1 mikro lot = 0,01 standardowy lot = 0,1 mini lot = 1,000 EUR
1 standardowy lot w USD = cena pary walutowej × 100 000 USD
1 standardowy lot to:
• dla waluty — 100 000 jednostek waluty bazowej (1 lot EURUSD = 100 000 EUR), aby poznać cenę notowania (USD), należy pomnożyć wielkość lota przez cenę pary;
• dla ropy naftowej — cena 10 baryłek w USD;
• dla złota — cena 100 uncji trojańskich w USD;
• dla srebra — cena 5000 uncji trojańskich w USD;
• dla akcji — wartość jednej akcji w USD.
P.S. Podobał się mój artykuł? Udostępnij go w sieciach społecznościowych, najlepszy sposób na podziękowanie:)
Wykres cen EURUSD w czasie rzeczywistym

Treść tego artykułu stanowi wyłącznie prywatną opinię autora i może nie pokrywać się z oficjalnym stanowiskiem LiteForex. Materiały publikowane na tej stronie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada inwestycyjna ani konsultacja w rozumieniu dyrektywy 2014/65/UE.
Zgodnie z przepisami prawa autorskiego artykuł ten jest chronionym obiektem własności intelektualnej, co obejmuje zakaz kopiowania i rozpowszechniania bez zgody.