Pojęcia używane przez uczestników rynku Forex mogą być mylące dla początkujących traderów. Ale każdy, kto przychodzi na giełdę w celu zarobienia pieniędzy, powinien je rozumieć. Poniżej przyjrzymy się kluczowym pojęciom, takim jak dźwignia finansowa i wielkość lota na rynku Forex oraz dowiemy się, czym są pipsy.

Artykuł obejmuje następujące tematy:


Główne punkty

  • W artykule omówiono kluczowe pojęcia handlu na Forexie, ze szczególnym uwzględnieniem relacji i różnic między dźwignią a wielkością lota.
  • Dźwignia finansowa i wielkość lota to dwa różne pojęcia Forexu, które są jednak ze sobą powiązane.
  • Dźwignia finansowa to narzędzie pozwalające traderom zarządzać większą pozycją przy mniejszej ilości środków własnych, skutecznie zwiększając potencjalne zyski i straty.
  • W artykule omówiono również pojęcie lota, który jest standardową jednostką miary w handlu na rynku Forex.

Dźwignia i Loty na Forexie

LiteForex: Dźwignia i Loty na Forexie

Dźwignia a wielkość lota to dwa różne pojęcia Forexu, choć istnieje między nimi pewien związek. Dowiedzmy się, co oznacza dźwignia finansowa i czym są loty.

Dźwignia finansowa oznacza, że trader pożycza środki od swojego brokera Forexu lub powiązanej strony trzeciej. Dzięki temu wsparciu finansowemu może otwierać transakcje skuteczniej niż bez dźwigni finansowej.

Określmy teraz pojęcie lota na rynku Forex.

Lot to kontrakt mierzony w jednostkach waluty bazowej. Tak więc liczba lotów lub części lota określa wielkość otwartej transakcji.

Trader ustala wolumen kontraktów podczas otwierania pozycji. Jego wartość może wynosić od 0,01 do 100.

LiteForex: Dźwignia i Loty na Forexie

Ważne jest to, aby początkujący na rynku Forex pamiętali o związku między pojęciami wielkości lota na forexie i dźwigni finansowej.

Dźwignia w rzeczywistości nie wpływa na wielkość kontraktu i jego cenę. Jednak pojęcie dźwigni finansowej odgrywa znaczącą rolę w określaniu wielkości pozycji tradera. Im większa dźwignia, tym bardziej trader może sobie pozwolić na kupno lub sprzedaż dużych lotów w ilościach wielokrotnie przekraczających jego własne środki.

Czym są pipsy?

Powyżej omówiliśmy, czym jest lot i dźwignia. Łącznikiem między tymi dwoma pojęciami jest pips (skrót od procentu w punktach). Reprezentuje minimalny ułamek zmiany wartości instrumentu handlowego.

Innymi słowy, pips jest standardową najmniejszą jednostką miary, o którą może zmienić się kwotowanie waluty. Na rynku walutowym 1 pips jest zwykle równy 0,00001 USD w parach z dolarem amerykańskim.

Na przykład ropa i akcje mają dwie cyfry po przecinku. Tak więc ostatnia (druga po przecinku) cyfra to pips dla tych aktywów.

Przyjrzyjmy się pojęciu pipsa na przykładzie. Wtedy wyraźnie zobaczymy związek między wielkością lota a dźwignią na rynku Forex. Załóżmy, że mamy bezpośrednie kwotowanie EURUSD na poziomie 1,18699. Oznacza to, że 1 euro jest warte 1,18699 USD.

LiteForex: Czym są pipsy?

Gdyby kwotowanie wzrosło o jeden punkt (do 1,18700), wartość 1 dolara amerykańskiego spadłaby w stosunku do euro, ponieważ teraz za 1 euro trzeba zapłacić 0,00001 USD więcej.

Nawet 1 pips zmiany ceny ma bezpośredni wpływ na ostateczną wartość transakcji.

Standardowa wielkość jednego kontraktu dla większości brokerów wynosi 100 000 jednostek. 1 jednostka EURUSD będzie równa 1,18699 USD.

Przykład:

Załóżmy, że inwestor kupuje 0,1 lota, wielkość kontraktu wyniesie 11 869,9 USD (100 000 * 0,1 * 1,18699). Załóżmy, że kurs tej pary wzrośnie o jeden pips. Wtedy cena kontraktu o tej samej wielkości będzie równa 11 870,0 USD.

Zatem koszt 1 pipsa przy kontrakcie 0,1 będzie równy 0,1 USD.

Trader może kupić znacznie więcej dzięki dźwigni finansowej. Załóżmy, że nasz trader stosuje dźwignię 1:100 i może zwiększyć pozycję 100 razy – kupi nie 0,1, ale 10 lotów. Przy tak dużej pozycji koszt 1 pipsa wyniesie 10 USD.

Ten przykład wyraźnie pokazuje, jak dźwignia wpływa na wartość pipsa poprzez wielkość transakcji. Im większa dźwignia, tym większą pozycję może otworzyć trader. Im większa pozycja, tym wyższa wartość jednego punktu.

Czym jest wielkość lota

LiteForex: Czym jest wielkość lota

Teraz poszerzmy naszą wiedzę o wielkości lota. Najczęściej spotykamy jego cztery rodzaje.

Rodzaj lota

Liczba jednostek

Standardowy

100000

Mini (1/10 standardowego lota)

10,000

Mikro (1/100 standardowego lota)

1,000

Nano (1/1000 standardowego lota)

100

  1. Standardowy lot jest chyba najbardziej rozpowszechnionym rodzajem kontraktu na rynku Forex i wśród brokerów.
  2. Mini lot  nazywany też ułamkowym, jest równy 1/10 standardowej wielkości lota. Jest używany rzadziej niż standardowy lot. Ten rodzaj kontraktu jest najczęściej używany podczas handlu kontraktami na kryptowaluty. Czasami można się z nim spotkać podczas handlu na rynku metali.
  3. Mikro lot jest jeszcze rzadszy na rynku Forex. Ten ułamkowy kontrakt jest bardziej powszechny wśród tych brokerów Forexu, którzy zapewniają dostęp do handlu kontraktami CFD na kryptowaluty i metale.
  4. Nano lot występuje głównie na rynkach surowców, metali i kryptowalut. Ten rodzaj kontraktu jest niezwykle rzadki na rynku walutowym.

Ważne! Wielkość jednego lota wyrażona w jednostkach bazowych zwykle nie jest określana przez klienta, ale przez wymagania dostawcy płynności.

Na przykładzie LiteForexu widzimy, że istnieją bardzo odmienne wielkości lotów dla różnych grup aktywów i rodzajów instrumentów handlowych. LiteForex używa standardowego lota wynoszącego 100 000 jednostek dla par walutowych i nano lota dla złota. Jeśli spojrzymy na kryptowaluty, LiteForex oferuje swoim klientom handel Bitcoinem i Ethereum w lotach wynoszących 1 jednostkę! Szczegółowe informacje na temat wielkości kontraktów dla każdego instrumentu handlowego można znaleźć tutaj.

Należy pamiętać, że koszt pozycji zależy nie tylko od liczby jednostek w kontrakcie, ale także od wartości instrumentu bazowego lub waluty, w której te jednostki są wyrażone.

W powyższym przykładzie policzyliśmy 0,1 lota dla pary EURUSD jako 10 000 jednostek euro denominowanych w dolarach. Inne instrumenty są obliczane według tej samej zasady.

Na przykład pozycja w XAUUSD z lotem wynoszącym 100 jednostek będzie równa 100 uncjom trojańskim w dolarach amerykańskich.

LiteForex: Czym jest wielkość lota

W ten sam sposób, dla kontraktu 1 GBPJPY równego 100 000 jednostek, wartość transakcji wyniesie 100 000 funtów brytyjskich w stosunku do jena japońskiego.

Co to wszystko oznacza dla uczestnika rynku Forex? Tyle tylko, że kupując kursy krzyżowe (pary walutowe, które nie są kwotowane w stosunku do dolara amerykańskiego), obstawiasz nie tylko wzrost kwotowanego instrumentu, ale także spadek wartości waluty kwotowanej.

LiteForex: Czym jest wielkość lota

Ważne jest to, aby każdy trader i inwestor znał wszystkie szczegóły dotyczące handlu określonym instrumentem.

Bardziej szczegółowe informacje o każdym aktywie znajdziesz na koncie osobistym tradera. Są dostępne nawet bez rejestracji. Aby to zrobić, przejdź do działu „Handel”, wybierz żądany instrument handlowy, kliknij „Informacje o instrumencie” i przewiń w dół do „Dodatkowych informacji”.

Oprócz informacji o locie można tam zobaczyć wiele przydatnych danych:

  • Koszt jednego pipsa przy zakupie 1 kontraktu na ten instrument.
  • Walutę kwotowaną – to jednostka monetarna, w której wyrażona jest cena kwotowana. Zawsze zajmuje drugie miejsce w parze walutowej. Jest zatem dość łatwa do określenia. Akcje, ropa, indeksy nie mają waluty kwotowanej w nazwie aktywów. Informacje o sposobie denominacji aktywów można znaleźć w dziale “Informacje o instrumencie”.
  • Walutę bazową - to waluta, w której wyrażona jest cena kontraktu i która jest przedmiotem handlu w stosunku do waluty kwotowanej.
  • Wielkość 1 lota i walutę, w której jest wyrażony dla tego składnika aktywów. Waluta ta jest zwykle nazywana walutą bazową.
  • Dźwignię finansową skonfigurowaną na twoim koncie. Jeśli broker ma ustawioną dźwignię dla aktywa w postaci % marginu zobaczysz również dźwignię, której ona odpowiada.
  • Wielkość swapu dla kupna i sprzedaży oraz dzień potrójnego swapu. Swap to opłata za noc.

Czym jest dźwignia

LiteForex: Czym jest dźwignia

Dźwignia finansowa jest pojęciem ściśle związanym z marginem. Jest to narzędzie finansowe, które pozwala traderom handlować na znacznie większej pozycji, niż pozwalają na to ich własne środki na koncie handlowym.

Przykład:

Wpłaciłeś 5000 USD na swoje konto. Wybrałeś dźwignię 1:20. Dlatego możesz otwierać pozycje na łączną kwotę 20-krotności twojego konta = 100 000 USD.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dźwigni finansowej i o tym, jak działa? Przeczytaj więc ten kompletny przewodnik dla początkujących tutaj.

Różnice & związki między dźwignią a wielkością lota na Forexie

LiteForex: Różnice & związki między dźwignią a wielkością lota na Forexie

Jak już wiemy, dźwignia finansowa i wielkość lota na rynku Forex to dwa różne pojęcia.

Podkreślmy jeszcze raz: dźwignia nie wpływa na wartość kontraktu. Standardowy kontrakt w walucie będzie wynosił sto tysięcy jednostek przy dowolnej dźwigni finansowej.

Dźwignia finansowa wpływa jednak na ilość środków, którymi dysponuje trader. Aby zobaczyć, jak wielkość lotów na rynku Forex i dźwignia wpływają na rzeczywistą wartość transakcji, spójrzmy na wzory obliczeniowe z dźwignią i bez niej.

Normalna wartość transakcji bez dźwigni finansowej = liczba lotów (lub ich ułamków) * wielkość lota * cena kwotowana

W przypadku dźwigni wartość transakcji będzie równa kwocie marginu (depozytu zabezpieczającego).

Wielkość marginu = (liczba lotów (lub ich ułamków) * wielkość lota * cena kwotowana / dźwignia.

Widzimy więc, że wielkość kontraktu jest wprost proporcjonalna do wartości transakcji. Oznacza to, że wraz ze wzrostem wielkości lota lub jego ilości wzrasta również wartość transakcji.

Stosunek dźwigni jest odwrotnie proporcjonalny do wartości transakcji, a wraz ze wzrostem kwoty dźwigni wartość transakcji maleje.

Ważne: istnieją różne zalecenia dotyczące stosowania dźwigni dla różnych rodzajów instrumentów handlowych, w zależności od warunków dostawcy płynności, z którym współpracuje broker.

Broker LiteForex wykorzystuje dźwignię finansową dla metali, ropy naftowej, indeksów, kryptowalut i akcji. Jest to spadek wartości transakcji poprzez ustalenie procentu marginu. Ten parametr można znaleźć w specyfikacji instrumentu handlowego.

W przypadku par walutowych dźwignia jest ustawiana przez tradera.

Tak więc, aby otworzyć pozycję, w zależności od aktywa, potrzebujesz procentu jego rzeczywistej wartości lub kwoty podzielonej przez dźwignię wybraną przez tradera w jego ustawieniach konta:

Rodzaj instrumentu

Procent marginu

Dźwignia

Metale

1%

1:100

Pallad

n/a

Wybrana w ustawieniach konta

Ropa

10%

1:10

Indeksy

1%

1:100

Akcje

2%

1:50

Waluty

n/a

Wybrana w ustawieniach konta

Kryptowaluty

10%

1:10

Przykład związku między dźwignią w lotem dla par Forexu

W przypadku par walutowych dźwignia finansowa jest wybierana przez tradera na jego koncie handlowym.

Otwieramy pozycję na parze EURUSD w wysokości 1 lota.

Aby otworzyć 1 lot dla EURUSD (kupić 100 000 EUR) bez dźwigni, trader będzie potrzebował 118 748 USD.

Handel na rynku Forex to handel w oparciu o margin (depozyt zabezpieczający), a trader ustawił dźwignię finansową na poziomie 1:1000.

Tak więc kwota marginu będzie 1000 razy mniejsza niż rzeczywista wartość pozycji.

Aby kupić 100 000 EUR, trader będzie potrzebował tylko 118.75 USD:

LiteForex: Przykład związku między dźwignią w lotem dla par Forexu

Przykład związku między dźwignią a lotem dla metali

Dźwignia finansowa jest stosowana w przypadku wszystkich metali szlachetnych innych niż pallad.

Handel z brokerem to handel w oparciu o margin, więc aby otworzyć transakcję należy zastosować dźwignię finansową. Margin do otwarcia pozycji obliczany jest według wzoru:

Margin oparty o dźwignię = Wolumen transakcji × Wielkość kontraktu × Cena × Procent marginu / 100

Procent marginu (stała kwota) to dźwignia zapewniana przez brokera podczas handlu metalami. W LiteForexie procent marginu wynosi 1%.

Jak to działa:

Otwieramy pozycję na XAUUSD w wysokości 1 lota.

1 lot złota równy jest 100 uncjom trojańskim.

W dolarach amerykańkich wartość tej pozycji wyniesie 206 548 USD.

Tak więc kwota marginu wyniesie tylko 1% rzeczywistej wartości pozycji.

Oznacza to, że trader będzie potrzebował 2065,48 USD, aby kupić 100 uncji złota (1 lot):

LiteForex: Przykład związku między dźwignią a lotem dla metali

Przykład związku między dźwignią a lotem dla akcji

Dźwignia jest stosowana w przypadku akcji, podobnie jak w przypadku złota, o którym wspomniałem w powyższym przykładzie.

Procent marginu dla akcji w LiteForexie wynosi 2%.

Otwieramy pozycję kupna 1 akcji APPLE za pośrednictwem brokera.

Rzeczywista wartość jednej akcji #AAPL wynosi 449.20 USD.

Kwota marginu do otwarcia tej pozycji wyniesie 2% rzeczywistej wartości, czyli 8.98 USD:

LiteForex: Przykład związku między dźwignią a lotem dla akcji

Kalkulator dźwigni i wielkości lota

LiteForex: Kalkulator dźwigni i wielkości lota

Powyższe wzory mogą wydawać się skomplikowane. Jeśli chcesz wiedzieć, jak najłatwiej obliczyć dźwignię finansową i wielkość lota oraz oszacować potencjalny zysk, oto odpowiedź: możesz skorzystać z kalkulatora dźwigni i wielkości lota.

Kalkulator dźwigni

Skorzystaj z poniższego kalkulatora wielkości lota i dźwigni, aby obliczyć dźwignię i margin, aby otworzyć pozycję dla różnych instrumentów. Wystarczy wprowadzić wartości potrzebne dla transakcji i kliknąć „Oblicz”. Poniżej pojawi się pełne obliczenie wraz z wysokością marginu.

Jaki będzie wymagany margin dla 1 lota (100 000) eurusd, jeśli twoja dźwignia wynosi 1:100? Spróbuj obliczyć to tutaj:

Podsumowanie

Jaka jest różnica między wielkością lota a dźwignią? Jak te dwa czynniki są ze sobą powiązane? Jeśli przeczytałeś ten artykuł, znasz już poprawne odpowiedzi na te pytania.

Chociaż wysokość dźwigni finansowej nie wpływa na wielkość samego kontraktu, zwiększa siłę nabywczą konta. Pozwala kupować więcej lotów i zmniejszać wysokość marginu. Wielkość kontraktu wpływa bezpośrednio na wielkość twojej pozycji, a zatem jej ostateczną wartość.

Pamiętaj, że:

  • Im większy wolumen pozycji w lotach, tym większa jest twoja pozycja w kategoriach pieniężnych.
  • Im wyższa dźwignia, tym mniejszy margin płacisz za otwieranie pozycji o tym samym wolumenie. Dźwignia poszerza możliwe limity twojej pozycji bez zmiany kwoty faktycznie zdeponowanej na koncie.

Informacje zawarte w tym artykule okażą się przydatne, jeśli spróbujesz zastosować je w praktyce. Oblicz wartość transakcji ręcznie, a następnie za pomocą kalkulatora. Pozwoli ci to zrozumieć dźwignię finansową i wielkość kontraktu - podstawy każdego tradera forexu.

Aby zrozumieć to lepiej polecam otwieranie transakcji o różnych wolumenach na koncie demo na najprostszej i najwygodniejszej platformie. Konto demo jest dostępne tutaj bez rejestracji, zobaczysz, jak różni się margin i aktualny zysk/strata w zależności od wartości kontraktu.

Poza tym możesz tu utworzyć kilka kont demo z różnymi dźwigniami. Pozwoli ci to zobaczyć w praktyce, jak wielkość lota i dźwignia są ze sobą związane.

Z poważaniem,

Mikhail@Hypov

Dźwignia & Wielkość Lota FAQ (Najczęściej zadawane pytania

Aby poprawnie obliczyć loty i dźwignię, musisz użyć wygodnego kalkulatora. Wpisz wielkość dźwigni i wolumen kontraktu. Kalkulator online wykona całą pracę za ciebie.

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz użyć prostego wzoru na obliczenie marginu = 1 lot * 100 000 EUR * cena EURUSD / 100. Do obliczenia marginu w walucie bazowej będziesz potrzebować kursu wymiany 1000 Euro lub 1000 Euro * EURUSD.

Aby dokonać obliczenia, musisz znać kwotowaną cenę i wielkość kontraktu. Na przykład dla EURUSD wartość kontraktu 0,01 = 1,1757 (kwotowanie EURUSD) * 0,01 (wielkość lota) * 100 000 (1 lot EURUSD). A zatem 0,01 lota dla EURUSD wyniesie 1175,7 USD.

Największy i najczęściej spotykany rozmiar jednego lota na rynku Forex to 100 000 jednostek waluty kwotowanej, a największa liczba otwartych lotów zwykle nie przekracza 100 w jednej transakcji. Pamiętaj, że koszt jednostki lota jest równy kwotowanemu instrumentowi. Innymi słowy, każda jednostka kontraktowa dla pary AUDCAD będzie równa jednostce dolara australijskiego, a dla pary CHFJPY - jednostce franka szwajcarskiego. Zgodnie z tą logiką można dojść do wniosku, że najdroższym lotem standardowym będzie kontrakt na pary walutowe z funtem brytyjskim jako walutą bazową, gdyż jest to najdroższa waluta świata.

Pips i lot to dwie różne rzeczy. Pips to najmniejsza jednostka miary dynamiki kwotowanego instrumentu. Określenie to odnosi się do zmian cen. 1 standardowy lot oznacza 100 000 jednostek bazowych. To określenie dotyczy wolumenu transakcji.

Najpopularniejsza dźwignia na Forexie to 1:100. Największa wynosi 1:1000. Tylko podejrzane firmy mogą zaoferować większą. Wybór najlepszej dźwigni finansowej jest indywidualną decyzją i zależy od salda, strategii handlowej oraz tolerancji ryzyka. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj artykuł Najlepsza dźwignia na Forexie.


P.S. Podobał się mój artykuł? Udostępnij go w sieciach społecznościowych, najlepszy sposób na podziękowanie:)

Wielkość Lota na Forexie a dźwignia finansowa

Treść tego artykułu stanowi wyłącznie prywatną opinię autora i może nie pokrywać się z oficjalnym stanowiskiem LiteForex. Materiały publikowane na tej stronie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada inwestycyjna ani konsultacja w rozumieniu dyrektywy 2014/65/UE.
Zgodnie z przepisami prawa autorskiego artykuł ten jest chronionym obiektem własności intelektualnej, co obejmuje zakaz kopiowania i rozpowszechniania bez zgody.

Oceń ten artykuł:
{{value}} ( {{count}} {{title}} )
Zacznij handlować
Śledź nas w sieciach społecznościowych!
Live Chat