Zasady zgłaszania regulatorowi skargi odnośnie brokera
Złożenie skargi na brokera do CySEC, FCA, ASIC i IFSC; powody złożenia skargi, zasady sporządzania skargi do organów regulacyjnych i rzecznika praw obywatelskich
Regulator jest najwyższą instancją, która może pomóc w rozstrzyganiu sporów między traderem a brokerem. To prawda, że regulatorzy w większości przypadków nie rozpatrują prywatnych roszczeń, odsyłając traderów do rzecznika praw obywatelskich. Jednak każde zgłoszenie może przypieczętować los brokera naruszającego prawo. Czego dowiesz się z tego artykułu:
W jakich przypadkach uzasadnione jest złożenie skargi? Jaka jest różnica między regulatorami europejskimi a offshore? Jak prawidłowo złożyć skargę w CySEC-u, FCA, ASIC i IFSC? Jakie są szanse na wygraną?
Jak wnieść skargę przeciwko brokerowi do organu nadzoru
Prawie każdy broker jest licencjonowany przez regulatora, którego jurysdykcji podlega główne biuro brokera. Niektórzy brokerzy są licencjonowani przez kilku regulatorów, ale, jak pokazuje doświadczenie z przeszłości, nie jest to zbyt pomocne dla traderów. Przypomnijmy sobie najsłynniejsze bankructwa ostatnich lat: WorldSpreads, MF Global, MMCIS, Panteon Finance - we wszystkich przypadkach regulatorzy byli bezsilni, choć nie do końca bezużyteczni. Masowe skargi traderów pozwoliły zapobiec całkowitej ucieczce kapitału z firm brokerskich, które ogłosiły bankructwo i odzyskać 50% środków. Może to nie dużo, ale lepsze to niż nic. Za chwilę dowiesz się, w jakich przypadkach możesz złożyć skargę u regulatora, jak ją poprawnie przesłać, co możesz zyskać (na przykładzie CySEC-u (Cypr), FCA (Wielka Brytania), ASIC (Australia) i IFSC ( Belize)).
Skarga przeciwko brokerowi: powody, cele, zasady wnoszenia skargi
Najpierw musimy podać kilka punktów:
- Każda próba rozwiązania sporu z brokerem powinna rozpocząć się od kontaktu z działem obsługi klienta brokera. Żaden regulator nie rozpatrzy skargi, jeśli trader nie próbował wcześniej rozstrzygnąć sporu z brokerem. Tylko wtedy, gdy broker udzieli oficjalnej odpowiedzi, a spór nie zostanie rozstrzygnięty, trader może wnieść skargę u regulatora na podstawie uprzedniej komunikacji z brokerem;
- Skarga zostaje złożona zarówno u regulatora, jak i rzecznika praw obywatelskich w jurysdykcji brokera;
- Ważny jest również dział brokera, z którym współpracujesz. Europejskie organy regulacyjne umożliwiają współpracę tylko z mieszkańcami danego regionu, dlatego dla rynków azjatyckich lub innych powstają departamenty offshore. Jeśli broker jest licencjonowany przez CySEC lub FCA, ale trader współpracuje z departamentem zarejestrowanym w Belize lub na Wyspach Marshalla, nie ma sensu wnosić skargi do europejskich organów nadzoru.
Teoretycznie fakt posiadania licencji oznacza, że:
- Regulator dokładnie monitoruje sprawozdania finansowe spółki i ocenia brokera pod kątem posiadanego kapitału oraz wypłacalności, na podstawie audytu zewnętrznego;
- Regulator ściśle kontroluje zasady zarządzania kontami menadżerów; konta traderów są oddzielone od kont brokera. Ten ostatni może zarządzać tylko własnymi kontami;
- Konflikt interesów jest wykluczony.
W praktyce traderzy zawsze wnosili i będą wnosili skargi u brokerów. Najczęstszym powodem jest problem z wypłacaniem pieniędzy. Choć może to być częściowo wina traderów, ponieważ nie zapoznali się z umową oferty publicznej brokera i naruszają zasady handlowe brokera, sami brokerzy czasami szukają pretekstów, aby tych środków nie wypłacić.
Przypadki, w których wniesienie skargi na brokera jest uzasadnione:
- Naruszono prawa tradera: istnieje 100% potwierdzenie, że kursy walut zostały zmanipulowane, pieniądze nie zostały wypłacone bez podania powodu, konto zostało zablokowane z naruszeniem zasad umowy o ofercie publicznej; istnieje podejrzenie bankructwa;
- Broker odmawia realizacji swoich zobowiązań i nie próbuje zrozumieć klienta, trzymając się własnego zdania. Problem nie został rozwiązany przez dział obsługi klienta;
- Kwota niezapłaconych środków jest naprawdę duża. To logiczne, że skarga dotycząca kwoty $100 raczej nie zostanie rozpatrzona. Nie ma jednak dolnego limitu dla rozpatrzenia skargi, warto więc podjąć próbę w każdym przypadku.
Wcześniej zaplanuj komunikację z regulatorem. Niestety, wiele skarg traderów jest odrzucanych przez Komisję ze względu na brak dowodów, które należy wcześniej zebrać. Na wszelki wypadek. Oto kilka wskazówek:
- Zanim zdeponujesz środki upewnij się, że zostałeś zweryfikowany i nie będzie żadnych problemów związanych z weryfikacją w przyszłości;
- Przechowuj dowody depozytów (wyciągi z portfela elektronicznego/karty, zrzuty z ekranu twojego profilu klienta), aby udowodnić, że pieniądze naprawdę zostały wpłacone na konto;
- Zrób zrzuty z ekranu wszystkiego, co może przydać się w przyszłości: wykresów platform handlowych, czerpanych zysków. Broker nie jest agentem podatkowym i dlatego jest zobowiązany do dostarczenia wyciągów z twojego konta. Od czasu do czasu poproś o taki wyciąg. Jeśli twoje konto zostało zablokowane, zrób zrzut z ekranu swojego osobistego profilu;
- Zachowaj wiadomości z działu obsługi klienta.
Jeśli pojawi się jakikolwiek spór, pierwszym krokiem tradera jest skontaktowanie się z działem obsługi klienta brokera. Roszczenie musi być konkretne i zawierać: numer konta, datę sporu, istotę sprawy, z jak największą liczbą cyfr (kwot, kwotowań, ram czasowych). Należy także zawrzeć informacje o tym, co się wydarzyło, zanim pojawił się problem. To logiczne, że skarga taka jak "Platforma nie działa poprawnie, lecz broker odmówił udzielenia pomocy", zostanie odrzucon cysec.gov.cy/home/.
1. Wniesienie skargi w CySEC-u
CySEC jest regulatorem na Cyprze wybranym przez wielu brokerów działających na terenie Europy i WNP. Ta jurysdykcja jest uznawana za offshore, ale CySEC działa zgodnie z dyrektywą MiFID, czyli działa wedle prawa europejskiego. Witryna regulatora znajduje się na stronie
- Uwaga: ten regulator nie rozpatruje indywidualnych roszczeń, ale wszystkie roszczenia są uwzględniane podczas przeprowadzania kontroli. Dlatego warto złożyć indywidualną skargę, bo zostanie ona rozpatrzona choć prywatny spór prawdopodobnie nie zostanie rozstrzygnięty. Dlatego lepiej przygotować skargę zbiorową. Choć z drugiej strony strona internetowa CySEC-u nie podaje ilu traderów musi podpisać skargę, aby regulator podjął działanie. Regulator prosi traderów o informowanie o problemie, ale zaleca, aby skontaktowali się oni bezpośrednio z rzecznikiem praw obywatelskich Cypru w celu rozwiązania sporów (na stronie financialombudsman.gov.cy). Formularz skarg znajduje się w dziale "Formularze" lub może zostać pobrany tutaj).
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy broker jest obecnie licencjonowany przez regulatora. Właściciwe należy to zrobić na samym początku podjęcia działalności handlowej u brokera, ale osoby czytające biuletyny regulatora, w których informacje o unieważnieniu licencji mogą być publikowane, są nieliczne. Istnieje kilka sposobów sprawdzenia licencji:
1. Wpisz numer licencji na pasku wyszukiwania na stronie głównej. Witryna natychmiast poda link do brokera, datę otrzymania licencji (utworzonej) i datę aktualizacji (modyfikacji). Oznacza to, że licencja jest aktywna.
2. Znajdź firmę w rejestrze spółek według nazwy. Ważna informacja: nazwa znaku towarowego lub marki, którą wszyscy znają może być inna niż nazwa osoby prawnej. W dziale "Podmioty podlegające regulacji" wybierz "Spółki inwestycyjne (cypryjskie)". Wpisz nazwę podmiotu prawnego w indeksie alfabetycznym (zazwyczaj jest ona określona na stronie brokera obok numeru licencji, w dziale informacji kontaktowych lub na dole strony). Na przykład dla brokera LiteForex jest to nazwa "LiteForex Investments Limited”.
Drugi sposób poszukiwania brokera jest lepszy, ponieważ pozwala zobaczyć więcej informacji, w tym numer rejestracyjny, numery telefonów, adres i nazwę domeny (strony).
Jeśli brokera nie ma na liście, wnoszenie skargi nie ma sensu. Jeśli firma znajduje się na liście, przejdź do następnego etapu - wnoszenie skargi. Aby to zrobić przejdź do działu "Ochrona inwestorów", a następnie do działu "Skarga dotycząca CIFS". Strona podzielona jest na kilka bloków i zawiera krótką instrukcję, jak wszystko wypełnić.
1. 1. Pierwszy blok jest prosty. Tutaj należy podać swoje dane osobowe, w tym numer dokumentu tożsamości, numer telefonu i adres zamieszkania. Używaj tylko liter łacińskich. Jeśli posiadasz paszport, radzimy również podać jego numer. Przedstawiciel organu regulacyjnego może wykorzystać te informacje do skontaktowania się z traderem, dlatego ważne jest, aby wszystkie informacje były zgodne ze światowymi standardami.
2. Drugi blok jest również ważny. W tym miejscu należy podać nazwę, pod jaką firma jest zarejestrowana, jak wspomniano powyżej, oraz numer rejestracyjny brokera (jak pokazano na pierwszym obrazku). Przeanalizujmy szczegółowo listę ewentualnych przyczyn wniesienia skargi. Wygląda to następująco:
Spójrzmy na listę::
- Realizacja zamówień. Do tej kategorii należą wszelkie roszczenia dotyczące realizacji zamówień, opóźnienia, błędne kwotowania itp;
- Porady inwestycyjne. To wszelkie roszczenia dotyczące niedokładnych porad brokera. Na przykład niedokładne sygnały handlowe. To prawda, że skargę można złożyć tylko wtedy, gdy broker obiecał 100% sukces handlowy. W praktyce brokerzy twierdzą, że wszelkie ryzyko jest podejmowane przez tradera, który sam decyduje, czy użyć sygnału, czy nie.
- Zarządzanie Portfolio. Skarga na firmę inwestycyjną, której informacje dotyczące portfolio nie odpowiadają rzeczywistości.
- Zła jakość lub brak informacji dla klienta. Skarga dotycząca umyślnego ukrywania informacji o usługach lub kwestiach technicznych. Na przykład nierzetelne informacje dotyczące opłacalności opcji lub brak informacji na temat realizacji bonusów. Trudno będzie jednak udowodnić winę brokera, ponieważ warunki te są określone w umowie o ofercie publicznej lub warunkach promocji bonusowej. Fakt, że traderzy nie czytają ich, to już inna kwestia;
- Warunki kontaktu/feed/opłat. W zakres tego działu wchodzą wszelkie naruszenia warunków umowy o ofercie publicznej, w tym problemy związane z wypłatami pieniędzy lub błędnymi obliczeniami prowizji;
- Ogólne usługi administracyjne/dla klientów. Wszelkie skargi dotyczące ogólnych ustawień użytkownika, zablokowanie konta;
- Oferowanie lub przeprowadzanie nieautoryzowanej działalności. Wszelkie roszczenia związane z naruszeniem prawa UE przez brokera;
- Inne. Każdy inny powód, który nie mieści się w żadnym z powyższych punktów.
Ponadto trader musi wybrać instrument finansowy i określić sporną kwotę. Dla Forexu i opcji binarnych jest to punkt 6 (Opcje, futures...). Reszta dotyczy spółek giełdowych i inwestycyjnych. Wszystkie rozwijane listy są połączone z wyskakującymi oknami, które pozwalają dokładniej opisać problem.
Trudno powiedzieć, ile czasu zajmie rozpatrzenie skargi. Czasami zajmuje to kilka tygodni, ale wtedy następuje jedynie wstępne wezwanie do przedstawienia dowodów. Zależy to tylko od kwoty określonej w zbiorowym roszczeniu i liczby niezadowolonych traderów.
2. Złożenie skargi w FCA
Kroki są identyczne jak te opisane powyżej. Samą skargę należy złożyć u brytyjskiego rzecznika praw obywatelskich (financial-ombudsman.org.uk), a jej kopię wysłać do regulatora. Jest jednak pewna różnica: licencja brytyjskiego regulatora ma większą wartość niż cypryjska. W każdym razie wstęp i roczne opłaty członkowskie są tu znacznie wyższe. Dlatego żaden broker nie chce stracić licencji FCA bez ważnego powodu (choć jest wiele przykładów brokerów zmieniających swoje jurysdykcje offshore).
Skargę u rzecznika praw obywatelskich składa się w terminie 6 miesięcy od daty sporu. Wcześniej trader ma 8 tygodni na rozwiązanie sporu bezpośrednio z brokerem. Po złożeniu wiarygodnego wniosku rzecznik kontaktuje się z brokerem, aby wyjaśnić sytuację. Jeśli trader ma rację, skarga zostanie rozpatrzona bardzo szybko.
Formularz można pobrać w formacie .doc na stronie głównej "Jak wnieść skargę" lub korzystając z tego linka). Formularz zawiera 3 strony, na których trader musi podać swoje dane osobowe oraz informacje dotyczące brokera (w odróżnieniu od CySEC-u, nie ma tu żadnych porad) i odpowiedzieć na główne pytania. Zaletą formularza jest to, że jest on wysyłany pocztą elektroniczną, więc dowód można dołączyć do wiadomości.
Jeśli chodzi o składanie skargi bezpośrednio w FCA, sprawy nie są tak proste jak w przypadku CySEC-u. Również dział "Konsumenci - jak złożyć skargę" informuje, że skargi indywidualne nie są rozpatrywane. Jeśli jednak cypryjski organ regulacyjny przedstawi co najmniej zbiorowy formularz roszczenia na stronie, FCA natychmiast zasugeruje skontaktowanie się z rzecznikiem praw obywatelskich lub sądami obwodowymi. Nawiasem mówiąc, szansa wygrania sprawy jest znacznie większa w Wielkiej Brytanii niż w jurysdykcjach offshore lub sądach. Trzeba jednak być przygotowanym do przetłumaczenia wszystkich dokumentów na język angielski i jeśli to możliwe, notarialnego ich potwierdzenia. Ty decydujesz, czy związane z tym koszty oraz czas są warte zachodu.
3. Złożenie skargi w ASIC i IFSC
W oparciu o informacje zawarte na stronie, widać, że składanie skargi u australijskiego regulatora ASIC wygląda nieco inaczej. Po pierwsze, regulator nie odsyła tradera do rzecznika praw obywatelskich ani do sądów. Wręcz przeciwnie, ASIC deklaruje, że rocznie rozpatruje niemal 20 000 roszczeń prywatnych klientów przeciwko rozmaitym strukturom finansowym (w tym brokerom). Z drugiej strony, zasady składania skargi są skomplikowane. Pierwszą stroną, na której musimy zapoznać się z zasadami wnoszenia skarg jest strona asic.gov.au/about-asic/contact-us/how-to-complain/. Następnie musimy kliknąć linki lub obejrzeć filmiki. Filmik jednak nie rozwiązuje problemu. Nie można tu również znaleźć formularza skargi.
Regulator offshore z Belize - IFSC - jest bardzo popularny również wśród brokerów europejskich. Jednak mamy tutaj taki sam problem jak w przypadku ASIC: nie ma żadnych informacji, jak złożyć wniosek lub gdzie można uzyskać formularz skargi na stronie regulatora. Podany jest tylko adres mailowy. Przesłanie na ten adres roszczenia niezgodnego z podanym przykładem oznacza, że najprawdopodobniej nie otrzymasz żadnej odpowiedzi.
- Zapewne zauważyłeś już uderzającą różnicę między mało znanymi regulatorami offshore i tymi o nieskazitelnej reputacji. Nawet jeśli nie ma gwarancji, że prywatny trader odzyska pieniądze, wiarygodni regulatorzy mogą z wyprzedzeniem wykryć potencjalne słabe punkty brokera. To częściowo zmniejszy ryzyko.
Wniosek. Próby rozstrzygnięcia sporu z brokerem w sądach najprawdopodobniej zawiodą, ponieważ nie istnieją bezpośrednie normy prawne, które mogłyby wpłynąć na brokerów (choć zdarzały się przypadki odwołania do sądu). Regulatorzy i tak zwane chargebacks są ostatnią nadzieją na odzyskanie pieniędzy. Choć nie musi to oznaczać, że skarga na brokera pomoże rozwiązać problem. Jednakże będzie to sygnalizowało regulatorowi potencjalne problemy. Kilka skarg zostanie zignorowanych, ale tysiąc z nich będzie powodem podjęcia działań. Tak więc, jeśli jesteś pewien swoich racji i twoje roszczenia są uzasadnione, powinieneś powalczyć o swoje. Regulator jest zwykłym organem nadzorczym i przede wszystkim należy zwrócić się do rzecznika praw obywatelskich w kraju regulatora.
P.S. Podobał się mój artykuł? Udostępnij go w sieciach społecznościowych, najlepszy sposób na podziękowanie:)

Treść tego artykułu stanowi wyłącznie prywatną opinię autora i może nie pokrywać się z oficjalnym stanowiskiem LiteForex. Materiały publikowane na tej stronie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada inwestycyjna ani konsultacja w rozumieniu dyrektywy 2014/65/UE.
Zgodnie z przepisami prawa autorskiego artykuł ten jest chronionym obiektem własności intelektualnej, co obejmuje zakaz kopiowania i rozpowszechniania bez zgody.